در حال بارگذاری ...

پالت چیست؟

پالت چیست؟
پالت چیست؟

پالت سازه‌ای مسطح برای حمل و نقل و جابجایی محصولات و کالاهای مختلف می‌باشد و در انبارداری نوین به منظور قفسه بندی و نظم بخشیدن به فضای انبارها مورد استفاده قرار گرقته و در انواع پالت پلاستیکی، چوبی و فلزی تولید می‌گردد. تاریخچه شکل گیری پالت‌ به سالهای بسیار دور باز می‌گردد و با هدف از ساخت این سازه‌ها سهولت در حمل و جابجایی کالاها به صورت ایمن توسط لیفتراک می‌باشد. پیش از پالت از غلطک‌های ساده‌ای استفاده می‌شد که متشکل از بسته‌هایی بودند که به طبقه بالا بسته می‌شد. در این مقاله نواچوب همراه ما باشید تا با سرگذشت پالت بیشتر آشنا شوید.
شکل گیری پالت از چه زمانی رخ داد؟
پالت‌ها در چندین مرحله تولید شده و طی سالها توسعه یافتند که تاریخچه شکل‌گیری آنها به شرح زیر می‌باشد:
پالت‌های اولیه
ابتدا پالت‌ها در قالب جدا کننده بین بارها قرار می‌گرفتند تا شاخک می‌توانست آنها را راحت‌تر جابجا کند. سپس به جایگیری تخته‌ها در بالای آویزها پرداخته شد و لبه‌ها ایجاد شدند. در پایان تخته‌ها به پایین بسته شدند و منجر به خلق و شکل‌گیری پالت شدند. این نوع پالت و افزودن تخته‌ها در پایین و روی لبه‌ها تا سال 1925 انجام می‌شد. بعد از این تغییرات در پالت‌ها با یک لبه چندین مشکل در حمل و نقل کالا رفع شد.
برای نمونه، تخته‌هایی بسته شده در پایین، باعث شد وزن کالاها و اجسام بهتر روی پالت تقسیم شوند و به این ترتیب احتمال آسیب دیدن و خسارت دیدن کالاها کاهش یافت. همچنین این تخته‌ها موجب افزایش استحکام و پشته‌سازی بهتر کالاها شدند.
همین امر موجب شد تا تولید کنندگان بالابرها از ایده افزایش سطح عمودی برای انبار کردن توسط پالت چوبی حمایت کنند. ابتدای شکل گیری پالت لبه آنها باریک طراحی می‌شد تا بتوان آنها را به سادگی از چهارچوب درب‌ها رد کرد. بعد از ساخته شدن مجدد تسهیلات و بهتر ساخته شدن آنها، شرکت‌ها ساختمان‌ها و انبارهای خود را برای استفاده از پالت‌های بزرگ‌تر و کاهش هزینه کارگران بهینه کردند.
گسترش استفاده و شکل گیری پالت در جنگ جهانی دوم
ابتدایی‌ترین حق امتیاز پالت به آمریکایی‌ها باز می‌گردد و منحر به هواردتی هالوول و درسال ۱۹۲۴ است.  در سال 1939 کارل کلارک پالتی جدید طراحی کرد که دارای آویزه‌های آهنی بود. در جنگ جهانی دوم آمریکایی به دلیل محدودیت تجهیزات در بندها برای کنترل کالاها و حمل و نقل راحت‌تر و سریع‌تر تجهیزات جنگی و مواد غذایی برای سربازها از پالت‌ها استفاده کردند و همین امر منجر به پیشرفت سریع ساختار پالت‌ها شد.
رواج استفاده از پالت بعد از جنگ جهانی
استفاده از پالت پس از جنگ برچیده و ممنوع شد تا اینکه اولین پالت در سال 1945 توسط رابرت برون مطرح شد. در پایان سال 1948، سولیوان استمپل ایده اصلی طراحی و شکل گیری پالتی که جهت استفاده با جرثقیل شاخک‌دار مناسب باشد، را مطرح کرد. این پالت از جنس استیل بود.
جعبه چوبی
جعبه چوبی یا پالت بلوکی چهار جهته در اوایل سال 1949 توسط نرمن کززکه، که یک سرگرد محافظ دریایی در ماساچوست بود، طراحی شد. هدف از طراحی پالت‌های بلوکی کاهش زمان تجدید تدارک جنگی در میادین جنی بود.
اهمیت و کاربرد تخته‌های چوبی در حمل و نقل
تخته‌ها و شکل گیری پالت نقش مهمی در تسهیل و تسریع جابجایی محصولات مختلف دارد و مانع آسیب یدن کالاها شده و به میزان زیادی ایمنی آنها را حفظ می‌کند. تخته‌ها که در ابعاد و اشکال گوناگون ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد با عناوین پالت یورو، پالت چوبی و باکس پالت شناخته می‌شوند و اغلب از چوب درختان سوزنی برگ نظیر کاج روسی ساخته شده و استحکام و دوام بالایی دارند.
در حال حاضر انوان پالت و باکس پالت از جنس پلاستیک، چوب و فلز در بازار موجود می‌باشد که در حمل ونقل و جابجایی انواع کالا به منظور ثابت نگه داشتن آنها هنگام بلند کردن و جابجایی محموله‌ها توسط لیفتراک، جک پالت یا جرثقیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کالاها توسط نوارهایی از جنس‌های مختلف و سیم‌های فلزی روی پالت محکم شده و برای حمل آماده می‌شوند.
در واقع می‌توان پالت و باکس‌های چوبی را به عنوان اولین مرحله حرکت به طرف کانتینری شدن دانست. این سازه‌ها بهترین ابزار برای حمل و نقل مطمئن و جابجایی ایمن می‌باشد و تا به امروز کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد.
اشتراک گذاری این مطلب:

مطالب مرتبط
تماس مستقیم